”Bewuste voedingskeuzes”

5 september 2022

 

Mode is heel persoonlijk. De ene persoon gaat met de modetrends mee en de andere persoon heeft een vaste stijl. Ikzelf houd bijvoorbeeld van praktische kleding waar ik me makkelijk in kan bewegen. Er is ook een enorme keuze aan kleding en dat kan overweldigend zijn, dit zie je ook terug in onze voeding. Als je in supermarkt loopt is er zoveel keuze en er wordt veel reclame gemaakt voor producten die goed zouden zijn voor de gezondheid. Graag geef ik wat praktische tips om gezondere en bewustere keuzes te maken in de supermarkt.

Kies voor verse ( liefst biologische)  en natuurlijke producten, deze vind je meestal in de buitenste schappen, en vermijd bewerkte voeding.

Bewerkte producten uit pakjes en zakjes (waar de meeste supermarkt schappen vol mee staan), maar ook koekjes, suiker en alcohol bevatten geen voedingsstoffen en deze producten veroorzaken ontstekingen in onze darmen en rest van ons lichaam.  Ook zorgen snelle koolhydraten zoals witte rijst, pizza’s, pasta’s en brood voor een opgeblazen buik en vaak voor spijsverteringsproblemen. Vervang je brood voor spelt- of glutenvrij brood of kies voor een salade. Vervang koemelk voor haver- of amandelmelk, dit is beter verteerbaar. Zonnebloemolie veroorzaakt ontstekingen door teveel omega 6, vervang zonnebloemolie dan ook voor extra vierge olijfolie en/of kokosolie.

Plan vooruit, dus bepaal wat je de komende dagen gaat eten en haal de verse ingrediënten in huis.

Het is belangrijk om je lichaam en al je lichaamscellen te voeden in plaats van vullen. Heel simpel gezegd heeft je lichaam  nodig: koolhydraten , deze vind je onder andere in verse groenten , fruit, zilvervliesrijst en zoete aardappelen. Eiwitten, deze  vind je in onder andere eieren, gevogelte , vis en rundvlees.  Gezonde vetten vind je in extra vierge olijfolie, roomboter, kokosolie, ongebrande en ongezouten noten, avocado en in vette vis.

Om smaak aan je eten te geven kun je (verse) kruiden gebruiken, knoflook, gember en ui. Ook is het handig om nootjes en zaadjes in je voorraad kast te hebben.  Je kunt dit gebruiken in je ontbijt of over een salade.  Mijn favorieten zijn walnoten, zonnebloempitten, pompoenpitten, sesamzaad en pistachenootjes Het is ook leuk om een paar potjes verse kruiden in je keuken te zetten zoals basilicum, koriander, oregano en peterselie.

Probeer altijd op zoek te gaan naar bewustere keuzes. Kies in plaats van een witte pasta voor een vezel- of linzenpasta. Kies in plaats van een witte wrap voor een bieten- of wortelwrap. Al deze kleine,  bewust keuzes leiden uiteindelijk tot een gezondere leefstijl en eetpatroon.

Uiteraard moet eten ook genieten zijn en is het helemaal niet erg als je een keer minder gezond eet. Houd de 80/20 regel in gedachten, dus 80 procent gezond en 20 procent iets minder gezond. Nog een kleine tip voor de dames: vervang melkchocolade voor pure chocolade , een stukje per dag is zelfs goed voor je.

Net als bij kleding is het bij voeding lastig om de juiste combinaties te maken. Houd het simpel, maak het jezelf niet te ingewikkeld.

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #6 2022 September Oktober

Naar alle columns