“De feestdagen hoeven geen ”vreetdagen” te zijn

11 december 2023

Tijdens de feestdagen is het soms lastig om de juiste voedingskeuzes te maken.  Het is een drukke, maar ook gezellige periode waarin je samenkomt met geliefden en familie en natuurlijk met lekker eten. Vaak eten we de hele dag door kleine (zoete) hapjes, consumeren we meer dan normaal,  we drinken meer alcohol en bewegen we te weinig. Dat alles is niet bepaald een feestje voor je lijf.  Het is uiteraard belangrijk om vooral te genieten en met een paar eenvoudige aanpassingen kun je ervoor zorgen dat je je energieniveau op peil houdt en niet instort na de feestmaaltijden. Ik help je graag op de goede weg om het begin van het nieuw jaar beter in je vel te zitten.

EET BEWUST

Onthoud dat voedsel een medicijn kan zijn, maar dat verkeerde voeding je ook ziek kan maken. Als ik op een feestje tortillachips of suikerrijke lekkernijen eet of alcohol drink zal ik zeker de nawerkingen voelen. Ik zal me misselijk, moe en opgeblazen voelen, ik kies dan ook liever voor gezondere alternatieven zoals een mocktail zonder alcohol en als snack bijvoorbeeld een gevuld eitje of een cracker met tonijn of snackgroenten met een dipsaus of nootjes met gedroogd fruit.

EET NIET DE HELE DAG DOOR

De feestdagen hoeven geen ‘vreetdagen’ te zijn. Probeer je te beperken tot drie volwaardige maaltijden: ontbijt, lunch en diner met voldoende gezonde vetten en eiwitten. Eiwitten en vetten helpen het verlangen naar suiker en bewerkte koolhydraten te verminderen en je zult daarbuiten dan ook niet veel trek hebben en je daardoor niet overeten aan tussendoortjes.

ONTHOUD JE DOELEN

Denk na over hoe je je wilt voelen voordat je naar die feestjes en diners gaat. Als je je goed en fit wilt voelen , is de kans kleiner dat je je overgeeft aan voedsel waardoor je je minder goed voelt.

BEGIN JE FEESTMAALTIJD MET SLIMME VOEDSELKEUZES

Hierdoor zal je bloedsuikerspiegel minder snel stijgen waardoor je je minder vermoeid zal voelen en minder suiker cravings zult hebben. Dus begin met soep, verse groenten of een salade en vermijd suikerrijke hapjes gevuld met geraffineerde bloem en andere ongezonde keuzes. Zoek naar de groenteplank of andere gezonde opties als tussendoortje of aperitiefhapje.

VERMIJD OF BEPERK ALCOHOL

De meeste soorten alcohol zijn gevuld met suiker en lege calorieën. Alcohol verhindert de opname van B-vitamines in het lichaam en deze dragen weer bij aan een goede energiehuishouding. Ook put alcohol het vitamine C gehalte in je lichaam uit. Neem in plaats daarvan bruiswater met citroen of limoen .

BEWEEG

Tijdens de feestdagen bewegen we vaak minder. Plan een gezellige (bos)wandeling met je familie en vrienden na de maaltijd.

Lukt het toch allemaal even wat minder goed tijdens de feestdagen? Dan pak je na de feestdagen de gezonde draad weer op. Wil je daar hulp bij? Dan doen we het samen. Ik help je graag weer op weg met gezonde voedingskeuzes het nieuwe jaar in.

Ik wens je ontspannen feestdagen en een heel gezond 2024!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #08  2023 December/Januari

Naar alle columns