”Een goede fysieke en mentale gezondheid begint bij gezonde darmen”

15 december 2022

Wist je dat onze darmbacteriën veel van onze lichaamsfunctie reguleren? Van het aanmaken van vitamines tot het beheersen van ons immuunsysteem en onze hersenfuncties en natuurlijk ook onze stofwisseling . Ze zijn cruciaal voor onze gezondheid op de lange termijn. Onze darmflora bevat zowel goede bacteriën als slechte bacteriën. De goede bacteriën voeden zich met vezels uit onze voeding. De slechte bacteriën voeden zich onder andere met suikers en bewerkte voedingsmiddelen.

Je darmbacteriën gezond krijgen is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om gezond te worden en te blijven. Het hebben van te weinig goede bacteriën of juist te veel slechte, kan leiden tot  spijsverteringsproblemen. Denk hierbij aan het prikkelbare darmsyndroom, een lekkende darm , maar ook moeite hebben met afvallen, acne, chronische ontstekingen, allergieën, auto-immuunziekten en zelfs ook depressies en slaapproblemen. Als je je gezondheid wilt herstellen begin dan bij je darmen. Darmgezondheid beïnvloed letterlijk je hele lichaam. De basis van een goede darmgezondheid begint met wat je eet.

Het is belangrijk om de goede darmbacteriën te voeden en de slechte bacteriën uit te hongeren door het voedsel te vermijden waar ze van groeien. Het is niet verrassend dat goede bacteriën dol zijn op gezond, biologisch, plantaardig voedsel dat rijk is aan vezels en voedingsstoffen en geen kunstmatige ingrediënten bevat. Onze darmbacteriën raken verstoord door verkeerde voedingskeuzes. Met de volgende stappen zul je ontstekingen in je darmen verminderen, krijg je meer energie, zal je afvallen en beter gaan slapen.

DEZE MIDDELEN VERMIJD JE LIEVER

Vermijd daarom zoveel mogelijk medicatie (zoals antibiotica en pijnstillers), alcohol, sterk bewerkte en verpakte voedingsmiddelen. Verminder gluten en vervang deze voor glutenvrije producten en vervang producenten met koemelk voor lactose vrije producten. Eet zo min mogelijk suikers, en zetmeelrijke voeding. Vermijd sojaproducten en bak-  en braadproducten, gebruik liever olijfolie, kokosolie of koolzaadolie

DIT IS GEZOND VOOR JE DARMEN

Eet een grote verscheidenheid aan groenten en fruit. Naast een gezonde dosis vitamines en mineralen, zijn ze ook een goede bron van vezels – de belangrijkste brandstof voor goede bacteriën. Voeg noten, zaden  toe aan je voedingspatroon. Voorbeelden zijn cashewnoten, walnoten en pompoenpitten. Het zijn allemaal uitstekende bronnen van zowel vezels als eiwitten. Eet zowel prebiotische als probiotische voedingsmiddelen . Ze kunnen helpen om darmontsteking te verminderen en het natuurlijke immuunsysteem van de darm te stimuleren. Prebiotica zijn te vinden in amandelen, appels, bananen, broccoli, lijnzaad, knoflook en uien. Probiotica zitten in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi, kombucha, miso, zuurkool, tempeh, kefiryoghurt en augurk. Eet voldoende omega-3 vetzuren uit bijvoorbeeld vette vis, avocado, lijnzaad en walnoten.  Eet voldoende eiwitten. Dit zijn de bouwstenen van ons lichaam. Je vindt deze in eieren, kip/gevogelte, maar ook in pompoenpitten en hennepzaad. Drink daarnaast voldoende water. Als het gaat om een ​​gezonde darm, is het innemen van voldoende water cruciaal voor een goede spijsvertering. Water transporteert voedingsstoffen, vitamines en mineralen door het lichaam.

Uit recente studies blijkt  dat lichaamsbeweging ook een krachtige invloed kan hebben op onze darmgezondheid. Vind wat voor jou werkt en pas het dagelijks toe. Je darmen zullen je dankbaar zijn!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #8 2022 December Januari

Naar alle columns