“Eet de regenboog”

15 maart 2022

Een van mijn belangrijkste gezondheidsadviezen is: varieer met zoveel mogelijk kleuren op je bord.

Wist je dat elke kleurgroep in groenten en fruit zijn eigen beschermende en helende stoffen heeft?

Groenten en fruit vallen in vijf verschillende kleurcategorieën: rood, paars/blauw, oranje, groen en wit/bruin. Elke kleur heeft zijn eigen set unieke ziekte bestrijdende stofjes die fytochemicaliën of fytonutriënten worden genoemd.

Fytochemicaliën zijn bioactieve plantaardige stoffen die voorkomen in fruit, groenten, granen en andere plantaardige voeding en die gekoppeld zijn aan het verminderen van het risico op ernstige chronische ziekten.
Het zijn deze fytochemicaliën die groenten en fruit hun levendige kleur geven. Ik zal hier wat dieper op ingaan.

Paars/blauw

Het plantenpigment anthocyanine geeft blauw/paarse groenten en fruit hun kenmerkende kleur. Anthocyanine heeft antioxiderende eigenschappen die cellen beschermen tegen schade en het risico op kanker, beroertes en hartaandoeningen kunnen helpen verminderen. Blauwe en paarse producten bevatten veel verschillende voedingsstoffen, waaronder luteïne, zeaxanthine, resveratrol, vitamine C, vezels, flavonoïden, ellaginezuur en quercetine. Voorbeelden: blauwe bessen, aubergine, rode kool en pruimen, rode ui, rode biet en paarse druiven.

Rood

Rood fruit en groenten worden gekleurd door een natuurlijk plantenpigment, lycopeen genaamd. Lycopeen helpt ons hart gezond te houden en is ook een krachtige antioxidant die kan helpen het risico op kanker te verminderen. Voorbeelden: tomaten, watermeloen, kersen, frambozen, rode appels en aardbeien.

Oranje/geel

Carotenoïden geven deze groep hun levendige kleur. Een bekende carotenoïde genaamd Betacaroteen komt voor in zoete aardappelen, pompoenen en wortelen. Het wordt omgezet in vitamine A, wat helpt om gezonde slijmvliezen en gezonde ogen te behouden. Een andere carotenoïde, luteïne genaamd, wordt in het oog opgeslagen en het is gebleken dat het staar en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie voorkomt, wat kan leiden tot blindheid.  Voorbeelden: pompoen, peen, gele paprika , ananas, mango’s, sinaasappels, perziken en zoete aardappelen.

Groen

Groene groenten bevatten een reeks fytochemicaliën, waaronder carotenoïden, indolen en saponinen, die allemaal kankerbestrijdende eigenschappen hebben. Alle groene groenten bevatten chlorofyl. Deze stof geeft de groene kleur aan groente. De regel is: hoe groener hoe meer ze van deze stof bevatten, en hoe gezonder ze zijn. De stof heeft ontgiftende eigenschappen, het helpt je immuunsysteem te verbeteren, het reinigt je huid en je nieren en stimuleert de aanmaak van rode bloedcellen. Chlorofyl kan metalen in ons lichaam opnemen, zodat het via ons verteringsstelsel ons lichaam kan verlaten. Het biedt zelfs bescherming tegen maag- en leverkanker  Voorbeelden: avocado, spinazie, broccoli, sla, komkommer, groene paprika, sla en selderij.

 

Wit/bruin

Witte groenten en fruit bevatten een reeks gezondheidsbevorderende fytochemicaliën zoals allicine (te vinden in knoflook), dat bekend staat om zijn antivirale en antibacteriële eigenschappen. Sommige leden van de witte groep, zoals bananen en aardappelen, zijn ook een goede bron van kalium. Voorbeelden: bloemkool, champignons, knoflook, uien, dadels, gember

Mijn advies is dan ook , eet dagelijks minimaal 400 gram groenten en 2 stuks fruit. De vitamines, mineralen en fytonutrienten in groenten en fruit ondersteunen een optimale gezondheid.

Met het voorjaar in aantocht, kies voor een lekkere roerbakmaaltijd met verse groenten of maak een groenten of fruitsalade en mix en match, eat the rainbow!

Verschenen in Talkies #2 2022 Maart/April

 

 

Naar alle columns