”Energiek het voorjaar in….”

15 maart 2023

Na de winter willen we fit, vrolijk, energiek en slank het voorjaar in, maar wat als je geen energie hebt?

Wanneer je je moe voelt, heb je vaak niet de energie om goed voor jezelf te zorgen en de juiste voedingskeuzes te maken. Daardoor blijf je soms in een neerwaartse spiraal hangen.  Hoe krijg je meer energie?

Mitochondriën zijn de belangrijkste energiebronnen voor ons lichaam. Het zijn kleine  energie fabriekjes in onze cellen die het voedsel dat we eten en de zuurstof die we inademen opnemen en omzetten in energie . Die energie wordt adenosinetrifosfaat of ATP genoemd, en wordt gebruikt om elke functie in ons lichaam te ondersteunen.

Elke lichaamscel bevat honderden of duizenden mitochondriën; ze worden in grotere concentraties aangetroffen in actieve organen en weefsels zoals het hart, de hersenen en de spieren.

Wanneer de mitochondriën niet goed werken ontstaat er een tekort aan energie en komen er schadelijke stoffen vrij in de cel. Hierdoor functioneren organen die veel energie verbruiken, zoals de hersenen, het hart en de spieren, langzamer of onvoldoende. Als je mitochondriën niet goed werken, werkt je metabolisme (stofwisseling) minder efficiënt. Vermoeidheid is het meest voorkomende symptoom van slecht functionerende mitochondriën.

Hoe krijg je meer mitochondriën en dus meer energie ? Lees hier mijn tips.

  TIPS

1.   Eet dagelijks meer antioxidantrijke producten zoals groenten en fruit. Streef elke dag naar  het eten van verse groenten, fruit, bonen, noten en zaden.

2. Verminder laaggradige ontstekingen door minder bewerkt voedsel te eten zoals junkfood, koekjes, suiker en frisdrank, en voeding uit pakjes en zakjes.

3. Omega 3 vetten dragen bij aan goed werkende mitochondriën, dus voeg vette vis aan je weekmenu toe, zoals zalm, makreel, haring of sardientjes. Eet wekelijks avocado en dagelijks wat walnoten.

4. Onder andere  B-vitaminen, het co enzym Q10,  zink, magnesium, selenium, vitamine  C en K bevorderen het gebruik van energie in onze cellen. Deze vind je onder andere in blauwe bessen, groene bladgroenten, boter van gras gevoerde koeien, avocado, olijfolie, eieren en amandelen.

5. Een van de beste bronnen voor de mitochondriën is MCT olie, deze verhoogt de energie, het uithoudingsvermogen, de stofwisseling, de verzadiging en de hersenfunctie.

6. Kom in beweging, wandel in de buitenlucht en probeer krachttraining, dit vergroot de hoeveelheid spieren en het aantal mitochondriën.

7. Ontspanning is net zo belangrijk voor de mitochondriën als beweging. Stress zorgt namelijk voor meer aanmaak van cortisol, en dat put het lijf uit. Om cortisol te maken, is namelijk ook energie (ATP) nodig. Bovendien zorgt langdurige stress voor oxidatieve stress in het lichaam en beschadiging van de mitochondriën.

8.  Intermittent fasting  helpt  bij het herstellen van onze energiefabriekjes. Ik adviseer altijd om twaalf uur te vasten. Eet bijvoorbeeld van acht uur ‘s avonds niets meer tot acht uur ’s ochtends. Hierna kun je gewoon weer ontbijten.

Geniet van het voorjaar!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #2 2023 Maart/April

 

 

Naar alle columns