“Het belang van Omega 3-vetzuren”

15 juli 2022

De sleutel tot een gezonde stralende huid is niet alleen het gebruik van beautyproducten en  behandelingen. Huidverzorging gaat ook over het voeden van je lichaam met voedzaam voedsel dat een blijvende impact heeft. Het eten van voedingsmiddelen met gezonde onverzadigde vetten, vooral Omega 3 vetzuren is essentieel voor je gezondheid maar ook heel belangrijk voor een mooie huid

Je hebt misschien wel gehoord over de vetzuurbalans, dat is de juiste balans tussen Omega 3 en Omega 6 vetten in ons lichaam. Van alle soorten vetten in onze voeding heeft het lichaam er maar twee ECHT nodig: Omega-3 en Omega-6. Ons lichaam produceert alle andere vetten die we nodig hebben.

Hoe weet je of je cellen de vetten krijgen die ze nodig hebben? Je lichaam stuurt signalen wanneer het niet genoeg goede vetten binnenkrijgt. Signalen kunnen onder andere zijn: droge, jeukende of schilferende huid, zachte, gebarsten of broze nagels, hard oorsmeer, kleine bultjes op de rug van je armen of romp,  pijnlijke, stijve gewrichten, depressie, geheugenproblemen, suikerziekte en gewichtstoename.

Veel mensen hebben  een tekort aan Omega-3 vetzuren. We eten te veel Omega 6  (linolzuur) -vetzuren en te weinig Omega 3 -vetzuren. Probeer minder Omega 6 te eten, dit zit onder andere in zonnebloemolie, maisolie, koekjes, sojaolie, rijstolie, margarine en halvarine en in bewerkte voeding uit pakjes en zakjes

Die onbalans van Omega 3-vetten tot Omega 6-vetten veroorzaakt chronische ontstekingen in ons lichaam en deze kunnen uiteindelijk lijden tot o.a. hart en vaatziekten, kanker, neurologische problemen, depressie, dementie en huid problemen. Vetzuren kunnen dus  ontstekingen remmen of stimuleren.  Teveel Omega 6  zet  de ontsteking aan en Omega 3  zet de ontsteking uit.

Mijn advies is voeg  Omega 3 – vetzuren toe in je voedingspatroon. Omega 3  bronnen zijn vette vis: zalm, haring , makreel, sardientjes en algen, algenolie, groene groenten, hennepzaad , chiazaad, walnoten, hazelnoten, groene groenten, koolzaadolie,  avocado, en lijnzaad (olie). Je kan Omega 3 uiteraard ook bij suppleren door middel van visoliesupplementen of krillolie.

Omega 3 -vetzuren kunnen dus ontstekingen helpen te verminderen en ze verhogen de hydratatie van de huid. Omdat Omega 3- vetzuren ontstekingsremmende eigenschappen hebben kunnen ze helpen bij de verschillende huidaandoeningen. Het vermindert roodheid, jeuk, ontstekingen en schilfering bij mensen met psoriasis. Omega 3 ondersteunt de gezondheid van het hart, werkt bloeddruk verlagend, vermindert leververvetting en verbeterd de symptomen van een depressie , maar kan ook bijdragen aan een stralende gezonde huid.

En geen zorgen,  de juiste vetten maken niet dik, suiker en geraffineerde koolhydraten wel. Suiker stimuleert insuline wat leidt tot ontstekingen en zorgt voor buikvet en suiker vertraagt de stofwisseling en maakt je hongerig. De juiste vetten versnellen de stofwisseling, vermindert honger en verhoogt de vetverbranding. Ironisch genoeg is het niet het eten van vet waardoor je aankomt, maar het eten van de verkeerde soorten vet. Transvetten en kunstmatig geraffineerde oliën zijn slechte vetten die schade door vrije radicalen veroorzaken en de lichaamsprocessen verstoren.

Zoals ik vaak zeg bevat gezonde voeding onmisbare bouwstoffen voor je cellen. Voedsel beïnvloed je hormonen, immuunsysteem en je darmflora. Letterlijk, voedsel regelt elke functie in je lichaam.

De juiste vetten verbeteren niet alleen je humeur,  je haar en je nagels maar ook je huid!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #5 2022 Juli Augustus

 

Naar alle columns