“Je voeding is de outfit die je elke dag draagt”

15 september 2021

Wat heeft eten met mode te maken?

“Je voeding is de outfit die je elke dag draagt”.

Als je dit leest denk je wellicht….ja dat is makkelijk gezegd. Maar de waarheid is niet minder dan deze tekst. Want net als je outfit is je voeding dagelijkse kost. Het is best vreemd te constateren dat veel mensen meer tijd besteden aan hun outfit dan aan de keuze van hun voeding op een dag.

Er is echter sprake van een duidelijk verschil, want hoewel je aan de ene kant je kleren uit kunt doen na een lange dag werken, zit je aan de andere kant vast aan het voedsel en de voedingsstoffen die je die dag hebt gegeten. En daar waar je een teveel aan kleding, bijvoorbeeld je sweater, je trui of je schoenen na een dag werken gemakkelijk uittrekt en weglegt of weghangt zit je wel vast aan een overmatige hoeveelheid voedsel die je die dag hebt ingenomen. Dit is een voor de hand liggend voorbeeld – als je meer eet, draag je meer kilo’s. En ze zijn niet zo gemakkelijk te verwijderen.

Wat betekent het als je zegt dat voeding bij je past zoals kleding bij je past?

Laten we voor het gemakt uitgaan van het kiezen van een zwarte jurk voor een avondje theater met je beste vrienden en vriendinnen. Hoe vind je dan een voedselequivalent van je kleine zwarte jurk? Maak een lijst met eenvoudige recepten en hun ingrediënten om bij de hand te hebben zodat je voedselkeuzes op de automatische piloot kunnen gaan voor momenten waarop je niet de luxe van tijd hebt, of je gestrest en besluiteloos voelt. Ik moedig klanten aan om mijn “mix, match en vermenigvuldig”-principe te gebruiken. Net zoals je een paar basiskledingstukken hebt – tops, broeken, blazers en een jurk – kies je een paar basisvoedsel-ingrediënten.. En dan mixen en matchen! Een handvol basis-ingrediënten kan veel verschillende maaltijden bereiden en kan je leven veel gemakkelijker maken!

Een paar voorbeelden.

Ontbijt:

Vers fruit met Kefir of kokosyoghurt met wat (wal)noten en zaden.

Lunch:

Roerei met verse kruiden, tomaat en avocado. Of rijstwafels met gerookte zalm of kipfilet. Of speltcrackers met hüttenkäse en komkommer of een salade met tomaat, kip of ei.  Voeg altijd wat olijfolie toe aan je salade dit zorgt voor een betere opnamen van de in vet oplosbare vitamines A,E en K.

Diner:

Veel (roerbak)groenten naar keuze, kies als eiwitbron voor bijvoorbeeld  zalm, kipfilet of mager rundergehakt. Liefs zo min mogelijk koolhydraten dus bijvoorbeeld een handje zilvervliesrijst. Je kan alles op smaak maken met (verse)kruiden naar smaak.

Kies zoveel mogelijk voor onbewerkte voeding dus niet uit pakjes maar vers en vermijd zoveel mogelijk (toegevoegde)suikers en frisdrank.

Concluderend kun je stellen dat er veel overeenkomsten zijn tussen kleding en voedsel. En alles blijft een keuze.

We stoppen veel tijd en energie in het kiezen van de juiste kledingstijl dus waarom zouden we dat ook niet doen met wat we eten. Kies en ontwikkel je persoonlijke gezonde voedingsstijl. Succes!

Verschenen in Talkies #6 2021 September /Oktober

 

Naar alle columns