”Voeding als medicijn”

15 september 2023

Laat voedsel uw medicijn zijn. Deze uitspraak van Hippocrates heb je vast en zeker wel eens eerder gehoord. Verkeerde voeding kan ons ziek kan maken en met de juiste voeding herstelt ons lichaam. De juiste voeding zorgt dat we ons energiek en gelukkig voelen, dat we goed slapen, onze hormonen in balans zijn en dat we klachtenvrij zijn.  De juiste voeding is ontstekingsremmende voeding.

Wanneer we gewond of ziek zijn komt het lymfatische (immuun) systeem in actie, waardoor het leger van witte bloedcellen van het immuunsysteem via een verhoogde bloedstroom naar het probleemgebied wordt gebracht. Dit zal je bijvoorbeeld zien bij een schaafwond of keelontsteking. Deze ontstekingen zijn vaak van korte duur.

Helaas kunnen we door verkeerde voeding op den duur laaggradige ontstekingen krijgen.  Hierdoor kunnen uiteindelijk allerlei chronische ziekten en klachten ontstaan waaronder een lekkende darm,  gewrichtsklachten, fibromyalgie, hart en vaatziekten , diabetes, astma, of ontstoken luchtwegen.

Voeding die ontstekingen in ons lichaam bevorderen zijn o.a., transvetzuren als gebak, koekjes, chips,  margarine, frisdranken, alcohol, te veel wit meel, rood vlees, gefrituurd eten en teveel suikers.

Laten we eens kijken naar 15 van de beste ontstekingsremmende voedingsmiddelen die je aan je voedingspatroon kunt toevoegen.

Groene bladgroenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten en ontstekingsremmende flavonoïden. Probeer bij elke maaltijd groenten te eten en eet minimaal 2 stuks fruit per dag.

Avocado zit vol met mineralen en vitaminen en gezonde vetten.

Selderij helpt de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verbeteren en hartaandoeningen te voorkomen ook bevat selderij bevat veel kalium.

Bieten bevatten betaine , een uitstekende ontstekingsremmer ook zijn ze rijk aan kalium en magnesium.

Broccoli is een krachtige antioxidant, met belangrijke vitamines, flavonoïden en carotenoïden.

Bosbessen bevatten quercetine een antioxidant met sterke ontstekingsremmende eigenschappen

Ananas bevat bromelaïne, hiervan is aangetoond dat het voorkomt dat bloedplaatjes aan elkaar plakken of zich ophopen langs de wanden van bloedvaten – beide bekende oorzaken van hartaanvallen of beroertes.

Zalm is een uitstekende bron van essentiële vetzuren

Extra vierge olijfolie it vol anti-oxidanten en heeft een hoog gehalte aan vitamine E.

Walnoten bevatten veel Omega 3 vetzuren

Kokosolie bevat laurinezuur , dit zuur kan je beschermen tegen virussen, bacteriën, en schimmels.

Chiazaden dit zijn ontstekingsremmende krachtpatsers en bevatten onder andere alfa-linoleenzuur, vitamine A,B, E en D, zwavel, ijzer, jodium, magnesium.

Lijnzaad bevat Omega-3 vetzuren en veel vezels en polyfenolen, deze ondersteunen de groei van probiotica in de darmen en kunnen ook helpen bij het elimineren van candida in het lichaam.

Kurkuma voeg een snufje zwarte peper toe om het geneeskrachtige curcumine te activeren

Gember helpt om de opeenhoping van gifstoffen in je organen af ​​te breken. Het is ook bekend om het lymfestelsel, de riolering van ons lichaam, te reinigen.

Kortom vermijd bewerkte voedingsmiddelen en voeg zoveel mogelijk ontstekingsremmende voeding,  dat rijk is aan vitaminen en mineralen,  in je huidige patroon toe.  Doe dit stap voor stap zodat het een gewoonte wordt.  Eat clean!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #06  2023 September/Oktober

 

.

 

Naar alle columns