”Basissuppletie, mijn top vijf”

15 juli 2021

 

Eén van de meest gestelde vragen in mijn praktijk is: “Moet ik dagelijkse supplementen nemen?  Zo ja, welke?” Ik zeg altijd “Het is niet wat je eet, het is wat je lichaam kan verteren en absorberen.” In een ideale wereld zou je een zuiver dieet volgen en zou je darm in perfecte staat zijn om alle voedingsstoffen die je nodig hebt te verteren en op te nemen. Helaas is dit niet het geval , Ons westerse dieet is gevuld met voedselarme en calorierijke bewerkte voedingsmiddelen. Zelfs onze bodem is verstoken van voedingsstoffen, wat betekent dat het voedsel dat erop wordt verbouwd in voedingswaarde is afgenomen

Deze combinatie van een afname van voedingsstoffen in ons voedsel en een toename van stress, gifstoffen en darmproblemen zoals bv. een lekke darm, is de reden waarom we niet langer alle vitamines en mineralen die we nodig hebben alleen uit voedsel kunnen halen, en waarom ik geloof in extra voedingssupplementen om optimale niveaus van voedingsstoffen in ons systeem te behouden.

Maar wat zijn dan belangrijke supplementen? Dit is mijn top 5.

Vitamine C

Vitamine C kan de immuun functie verbeteren en schade door vrije radicalen helpen te bestrijden. Het wordt gebruikt om glutathion te maken , de krachtigste antioxidant in het lichaam.  Vitamine C bevordert ook de opname van ijzer in het lichaam. Vitamine C is nodig voor de vorming van collageen ( belangrijk voor een mooie huid) en bindweefsel.

Magnesium

Magnesium heeft veel belangrijke functies in het lichaam. Het ondersteunt onder andere de  zenuwen, spieren en botten, maakt het lichaam veerkrachtiger tegen stress en spanning. Magnesium verbeterd het geheugen en concentratievermogen.

Vitamine K2

Vitamine K2 is een in vetoplosbare vitamine die een rol speelt bij de calciumstofwisseling en die bijdraagt aan de preventie van aderverkalking, hartaanvallen en de botten verstevigd.

Vitamine D

Vitamine D is op een aantal belangrijke manieren uniek. Ten eerste kan je lichaam zijn eigen vitamine D maken wanneer je huid wordt blootgesteld aan zonlicht. Ten tweede wordt vitamine D in je lichaam omgezet in een hormoon. Hormonen zijn de chemische boodschappers van je lichaam. Ze reizen door je bloed naar je weefsels en organen en activeren chemische reacties die alles regelen, van metabolisme, tot groei en ontwikkeling, tot stemming. Vitamine D draagt bij aan de botsterkte, de gezondheid van het hart, is preventief tegen kanker, speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem en kan een bepalende factor zijn bij het al dan niet ontwikkelen van een auto-immuunziekte.

Omega-3

Omega-3 vetzuren verminderen ontstekingen en kunnen het risico op chronische ziekten zoals hartaandoeningen, kanker en artritis helpen verlagen. En omdat ze sterk geconcentreerd zijn in de hersenen, zijn omega-3-vetzuren ook belangrijk voor ons geheugen, cognitie en gedrag.

Omdat een stralende huid van binnenuit komt wil ik nog als laatste collageen proteïne noemen dit is echt een beautysupplement , collageen ondersteunt kraakbeen en weefselherstel waardoor je jeugdige flexibele gewrichten en een rimpelvrije huid krijgt. Ik doe elke ochtend 2 scheppen in mijn Bulletproof koffie ( koffie met roomboter en/of MCT olie).

Kortom, het is verstandig om dagelijks een aantal supplementen te nemen zo blijf je niet alleen gezond maar versterk je ook je systeem van binnenuit en houd je je huid , haar en nagels mooi en gezond.

Verschenen in Talkies #5 2021 Juli/ Augustus

Naar alle columns