”Bouwstoffen voor je lichaam”

15 juni 2021

Het voorjaar is weer begonnen, de terrassen gaan weer open, de zomer komt eraan.. kortom een periode waarin we er stralend uit willen zien en ons ook zo willen voelen. Als je beter in je vel wil zitten , af wilt vallen of meer energie wilt hebben , kijk dan eens kritisch naar wat je eet. Want om onze lichaamscellen, organen, spieren, botten en ook onze hormoonhuishouding  te ondersteunen hebben we de beste bouwstoffen uit voeding nodig. Laat voeding je medicijn zijn! Maar wat zijn nou eigenlijk die bouwstoffen?

Allereerst hebben we gezonde vetten nodig, onze hersenen bestaan voor 60% uit  vet, onze zenuwomhulsels zijn ook gemaakt van vet en iedere cel in ons lichaam is omhuld door een klein vette celmembraan. Dus voeg bij iedere maaltijd iets van gezonde vetten toe, bv. olijfolie, kokosolie, avocado, olijven, wat ongezouten noten, en probeer 2 maal per week vette vis te eten, zalm, makreel of haring. Vet is een grote bron van energie en van o.a. vitamine A, vitamine D, vitamine E en essentiële vetzuren

Daarnaast heeft ons lichaam  bouwstoffen nodig en dat halen we uit proteïne (eiwitten) . Het lichaam heeft aminozuren (bouwstenen van eiwitten) nodig om je spieren en immuun cellen op te bouwen en ook voor je centraal zenuwstelsel. Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit eiwitten. De beste proteïne voor spier opbouw zijn dierlijke eiwitten, rundvlees, gevogelte, vis , wild, eieren deze bevatten meer aminozuren dan plantaardige proteïne . Ben je vega dan kan je kiezen voor noten, bladgroente,  zee groenten , paddenstoelen en zaden

Wist je dat bijna alle plantenvoeding (groenten en vers fruit)  onder de categorie koolhydraten valt? Deze langzame koolhydraten zijn vol met voedingstoffen en vezels en fytonutriënten  (plantenverbindingen met helende eigenschappen). Deze onbewerkte koolhydraten leveren energie aan ons lichaam .Vermijd wel de snelle (slechte) koolhydraten zoals witte rijst, koek, pasta, brood, frisdrank en suiker.

We hebben vitaminen en mineralen nodig  uit plantaardige voeding om weefsel te herstellen, spieren en botten te onderhouden. o.a. vit D, K, calcium en magnesium en meer, dit vinden we in  groeten en fruit of d.m.v. suppletie . Eet zoveel mogelijk groenten maar eet zo min mogelijk bewerkte voeding dus voeding uit pakjes, gebruik (verse) kruiden om je gerechten smaak te geven. Vervang eens frisdrank voor bv. water met een takje mint, basilicum en een schijfje limoen.

Dus wil stralend over de terrassen lopen? Verbeter dan je gezondheid door de slechte voedingsmiddelen te elimineren waar geen bouwstoffen inzitten ( bv. suiker, alcohol, bewerkte voeding) en voeg de juiste bouwstoffen toe d.m.v. veel groenten, 2 stuks fruit per dag, veel water, meer eiwitten en vetten, en minder bewerkte koolhydraten (brood, pasta , koek etc.) Je lichaam zal je dankbaar zijn!!

Verschenen in Talkies #4 2021 Juni/Juli

Naar alle columns