” Een gezonde huid komt van binnenuit”

16 augustus 2023

Een goede huid komt van binnenuit

Het geheim van een gezonde huid gaat niet over wat je op je lichaam smeert, maar wat je in je lichaam stopt.

Je kunt veel huidproblemen voorkomen en herstellen door een juist voedingspatroon. Door je lichaamscellen te voeden met de juiste vitaminen en mineralen, en door voeding te vermijden waar je lichaam en darmen niet goed op reageren breng je je hormonen in balans en verbeter je je darmgezondheid en creëer je daarmee een gezonde huid.

Om eczeem, acne en huiduitslag tegen te gaan is het belangrijk om ontstekingsremmende voeding te eten. Ontstekingsremmend zijn vezels uit groenten en fruit,  kurkuma, gember, en Omega 3-vetzuren.  Ontstekingsbevorderend zijn onder andere Omega 6-vetzuren en transvetten. Vermijd zonnebloemolie, sojaproducten, koekjes en gebak en beperk het eten van bewerkte voeding en gefrituurd eten.

Probeer deze tips en voeg de juiste voedingsmiddelen toe om je huid er prachtig en stralend uit te laten zien.

 

  • Dump suiker en bewerkte voedingsmiddelen. Overtollig suiker kleeft aan aminozuren die aanwezig zijn in collageen en elastine, suiker veroudert letterlijk je huid en andere organen.
  • Drink voldoende water. Zorg ervoor dat je van binnenuit de huid optimaal hydrateert.
  • Voorkom voedselovergevoeligheid. Voedselintoleranties kunnen huidaandoeningen veroorzaken of verergeren. Studies tonen bijvoorbeeld aan dat koezuivel bijdraagt ​​aan acne .Vermijd koemelkproducten en verminder je gluten inname door bijvoorbeeld je brood te vervangen voor salades, rijstwafels, groentetortilla’s of glutenvrije crackers.
  • Verbeter je darmgezondheid. Je darmen beïnvloeden een gezonde huid veel meer dan je misschien beseft. Je darmbacteriën hebben vezels nodig, voeg voldoende vezels uit groenten en fruit toe aan je voedingspatroon.  Groenten zoals  waterkers, broccoli, komkommer en courgette zijn verpakt met vitamine A, C en K, wat de huid helpt gezond en strak te blijven. Ze zijn ook rijk aan antioxidanten. Appels, sinaasappels, granaatappels, frambozen en bessen bevatten veel vitamine C. Dit verbetert de collageensynthese en helpt de huid er helder uit te laten zien.
  • Eet een omega 3-rijk. Een droge, jeukende, schilferende of schilferende huid kan duiden op een tekort aan vetzuren. Eet regelmatig omega-3-rijk voedsel, zoals in vette vis , avocado , walnoten en lijnzaad.
  • Eet voldoende eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstoffen van je lichaamscellen en dus ook van je huid.
  • Voorkom voedingstekorten. Zinktekorten kunnen eczeem, acne en andere huiduitslag veroorzaken. Voldoende vitamine D verbeterd huidproblemen zoals psoriasis en acne . Ik adviseer  altijd een multivitamine aan die effectieve hoeveelheden van deze en andere voedingsstoffen levert, waaronder vitamine A, B-complex, C, E en K, en een mineralencomplex.
  • Slaap lekker. Tijdens het slapen produceert je lichaam huid verjongende stoffen. Deze stoffen helpen de huidcel te herstellen en hebben een antioxiderende werking. Als je slecht slaapt neem dan een magnesium supplement dit zorgt voor een diepere en rustigere slaap.
  • Gebruik dagelijks een beschermingsfactor.Smeer dagelijks onder je make-up een crème met minimaal SPF30. Hiermee voorkom je zonneschade en veroudering van de huid door UV-A en UV-B stralen.

Geniet van de zomer!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #5 2023 Juli/Augustus

 

 

 

Naar alle columns