”Gezond eten tijdens de feestmaanden”

15 december 2021

Het feestseizoen is weer in aantocht…

De feesten en vieringen (als Covid het toelaat) zijn leuk, maar juist in deze tijd van het jaar kunnen je darmen flink van slag raken.

Laten we eerlijk zijn, Kerstmis is één groot feest met familie of vrienden. Maar te veel eten en al het vette, zoete en geraffineerde koolhydraatrijke voedsel vernietigt al het goede werk dat je het afgelopen jaar hebt gedaan om je darmgezondheid te koesteren of te herstellen.

Darmflora

In je lichaam leven miljarden bacteriën samen: goede en slechte. De meeste van deze bacteriën bevinden zich in de darmen. Deze darmbacteriën worden ook wel je darmflora genoemd. Voor een goede gezondheid is het belangrijk om een juist evenwicht te hebben tussen goede en slechte bacteriën in de darm. De darmflora is daarom heel belangrijk voor je gezondheid. De darmflora helpt bij de spijsvertering, de stoelgang en speelt een rol bij het immuunsysteem.

Daarnaast produceren deze bacteriën onder andere vitamines, breken schadelijke stoffen af en voorkomen de goede bacteriën dat slechte bacteriën en ziektemakers zich in je darmen kunnen nestelen.

Darmflora en het brein

Nog niet zo heel lang geleden is duidelijk geworden wat de impact van darmbacteriën op ons brein is. Maar nu is ook nog gebleken dat de darmbacteriën de werking van onze hersenen kunnen veranderen en hierdoor ons denken en doen kunnen beïnvloeden. Voorbeelden hiervan is dat een slechte darmflora kan zorgen voor een depressie. Darmbacteriën hebben dus ook invloed op onze gesteldheid, zoals depressie, slapeloosheid en rusteloosheid.

Tips om tijdens de feestdagen je darmflora niet te zwaar te belasten.

-Eet genoeg voedingsvezels

Om de goede darmbacteriën  hun werk te laten doen, moet je ervoor zorgen dat je voldoende voedingsvezels binnenkrijgt.  Dit doe je o.a. door veel groenten te eten, vers fruit, volkoren producten.

-Begin de dag op de juiste manier.

Bereid jezelf voor door een gezond maar stevig ontbijt te nemen – en vergeet niet om eiwitten toe te voegen!

  •   Roerei met tomaten
  •   Havermoutpap met zaden
  •   Kefir met vers fruit

-Let op je alcohol inname

Alcohol droogt je lichaam uit en verstoord de spijsvertering . Alcohol veroorzaakt een vertraging in de juiste afbraak van voedsel, wat leidt tot een verhoogde gasproductie en vaak buikpijn na het drinken. Drink dus alcohol met mate en zorg ervoor dat je tussen elke alcoholische drank een glas water drinkt. En probeer geen alcohol op een lege maag te drinken. 

-Beweeg

Maak tussen de feestdagen door lange wandelingen met je vrienden en familie, dat is goed om te ontstressen en het ook erg goed voor je spijsvertering.

Eet kleinere porties en eet bewust.

Houd de grootte van je porties in de gaten die je op je bord schept, en neem daarbij de tijd om bewust te eten. Door rustig te eten en goed te kauwen kunnen de spijsverteringsenzymen optimaal hun werk doen

-Neem wat (meer) pure chocolade

Behalve dat het heerlijk is, is cacao – het droge, niet-vette bestanddeel van chocolade – rijk aan antioxidanten. Pure chocolade met een hoog cacaogehalte (>80%) kan specifieke soorten darmbacteriën bevorderen die helpen om ontstekingen onder controle te houden.

Maar geniet vooral van deze mooie tijd van het jaar!

Fijne feestdagen!

Verschenen in Talkies #8 2021/2022 December/Januari

 

Naar alle columns