”Hoe hou je voornemens op het gebied van voeding en gezondheid het beste vol?”

14 februari 2024

Vaak zijn we de goede voornemens voor het nieuwe jaar al na een paar weken vergeten.

Hoe hou je voornemens op het gebied van voeding en gezondheid het beste vol?

Habit stacking is daarbij een oplossing. Maak een overzicht van je plannen. Kies twee of drie gewoontes en ga die elke dag toepassen. Je zal zien dat het na twee weken in je dagelijkse routine zit en je er niet meer over hoeft na te denken, net als tandenpoetsen. Kies daarna weer twee onderwerpen van je lijst en pas die toe. Zo bouw je langzaam gezonde vaste gewoontes op. Ik zal mijn dagelijks routine met je delen, ik ben 54 en barst altijd van de energie dus wellicht heb je er iets aan…

  • Na het wakker worden drink ik een glas lauw water met citroensap, dit stimuleert de stofwisseling en versterkt het immuunsysteem
  • Dan een kop zwarte koffie met collageenpoeder en MCT olie of een halve theelepel grasgevoerde roomboter (Bulletproof koffie), dit geeft een directe energieboost
  • Daarna ga ik gelijk sporten , veertig minuten krachttraining , dit doe ik vanuit huis en drie keer per week
  • Na het sporten neem ik een lactose vrije proteïneshake met banaan, blauwe bessen en walnoten
  • Als ik niet sport neem ik een simpel ontbijt van twee eitjes met gesmoorde spinazie en wat kurkuma, zwarte peper en tomaat, of eieren met avocado of kokosyoghurt met handmade granola, blauwe bessen en een halve banaan
  • Genoeg water drinken is erg belangrijk voor je lichaam, zie het als een interne douche voor je organen. Probeer minimaal 8 glazen water te drinken
  • Ik neem 3 tot 4 koppen koffie per dag en doe daar altijd een snufje kaneel op kaneel zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel
  • Elke ochtend schrijf ik in mijn notebook, mijn doelen/plannen voor die dag en waar ik dankbaar voor ben , dit geeft mij altijd een goede mindset
  • Tussen de werkblokken door probeer ik genoeg te wandelen zodat ik aan mijn tienduizend stappen per dag kom. Dat lukt niet altijd maar ik kom aardig in de richting
  • Voor de lunch maak ik een snelle salade: neem sla naar keuze, komkommer, tomaat, lente-ui, radijs en meng alles. Maak een dressing van drie eetlepels olijfolie gemengd met twee lepels balsamicoazijn en voeg wat pompoenpitten toe. Je kunt er ook nog een beetje geitenkaas of feta over doen of gerookte zalm of kipfilet
  • Snacks: ik heb altijd nootjes (liefst walnoten deze bevatten Omega 3) en gewassen fruit binnen handbereik
  • Als ik een drukke week heb probeer ik in het weekend te mealpreppen. Op zondag om maak ik een pan curry met zilvervliesrijst en bak kipfilet en rundergehakt en rooster groenten in de oven of roerbak deze. Dit vries ik in. Zo voorkom je dat je uit je werk nog moet nadenken en boodschappen moet doen
  • Ik voeg altijd verse kruiden aan de gerechten toe
  • Na het avondeten neem ik altijd een stukje pure chocolade , guilty pleasure
  • Na 19.00 probeer ik niet meer te eten (intermittent fasting)dus als ik om 7.00 zou ontbijten heb ik twaalf uur gevast. Drinken mag uiteraard wel
  • Rond 23.00 uur ga ik slapen en ik neem altijd magnesium voor het slapen

Veel succes met het inplannen van je gezonde dagelijkse routine!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #1 2024 februari/maart

 

Naar alle columns