”Mijn basistips over voeding”

7 februari 2023

 

In mijn praktijk komen mensen met uiteenlopende klachten, maar de meeste voorkomende zijn: gebrek aan energie, een opgeblazen buik, huiduitslag, slecht slapen, een opgejaagd gevoel en moeite met afvallen.

Middels de EMB- bloedtest en een uitgebreide intake,  krijg ik inzicht het huidige voedingspatroon, de mineralen- en vitaminetekorten, energetische verstoringen, hormoonbalans, voedingsintoleranties en nog veel meer.

Het is echt mijn passie om na de analyse een plan te maken zodat men zich optimaal fit gaan voelen, een optimale weerstand krijgt en geen buikklachten, huidklachten of slaapproblemen meer ervaart. Een mooie bijkomstigheid is dat je ook afvalt met mijn voedingsplan.

Voeding kan echt het medicijn zijn, verkeerde voeding kan je dus ook ziek maken. Bewegen is belangrijk, maar de basis is gezonde voeding. Orthomoleculaire voeding is voeding die ons bouwstoffen geeft in plaats van ons leegrooft. Voeding waardoor we voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen krijgen. Maar ook voeding met genoeg eiwitten, gezonde vetten en de juiste koolhydraten .

Basistips

Geloof me , met de juiste aanpassingen ga je je zo veel beter en energieker voelen! Ik wil wat praktische basistips geven, probeer het voor een paar weken en kijk of je je beter gaat voelen.

Ten eerste, neem geen lactose en vervang koemelkproducten.  Deze zijn moeilijk te verteren en geven vaak veel darmklachten. Neem liever haver-, rijst-, kokos- of amandelmelk, vervang kwark voor kokosyoghurt, kefir of zuivel van Jerseykoeien en neem geitenkaas in plaats van gewone kaas.

Vervang daarnaast brood voor glutenvrije producten of neem een spelt cracker of een worteltortilla. Probeer bewerkte voedingsproducten uit pakjes en zakjes te vermijden en kies voor verse groenten en fruit . Alcohol? Stop of minder je inname. Dit belast je lever en bevat ook veel suiker. Vervang koek, taart en melkchocolade voor pure chocolade. Je mag best elke dag een klein stukje! Vervang margarine – dit veroorzaakt ontstekingen – door roomboter, kokosolie of olijfolie. Hetzelfde geldt voor soja producten. Hier zit  omega 6 in en in ons westerse patroon zit teveel omega 6 wat ontstekingsbevorderend werkt.  Omega 3 (visolie) is ontstekingsremmend.

Neem bij elke maaltijd eiwitten, dit zijn de bouw- en brandstoffen voor je lichaam en spieren.  Eet dagelijks een ei, vis, gevogelte of rundvlees. Als je vegetarisch bent kun je je eiwitten onder andere halen uit zaden en verse peulvruchten. Eiwitten nemen we beter op als we ze niet combineren met koolhydraten , zoals pasta, brood of rijst. Je kunt de eiwitten wel met alle groenten combineren. Eet elke dag gezonde vetten, zoals olijfolie, avocado,  kokosolie en of noten en eet elke week vette vis. Als je meer eiwitten en de juiste vetten eet zal je een verzadigder gevoel hebben. Ook blijft de bloedsuikerspiegel stabiel en de snaaineigingen nemen af.  Probeer drie keer per dag te eten en minder tussendoortjes zodat je spijsvertering tot rust kan komen.

Neem de verantwoording voor je eigen gezondheid en maak elke dag betere keuzes met voeding, Stap voor stap naar een gezondere levensstijl in 2023!

Veel succes!

Liefs Hanneke

Verschenen in Talkies #1 2023 Februari Maart

Naar alle columns